Образ в очите

Идея

Преди седмица-две разговарях с един приятел и му пратих картинка, на която беше нарисуван човек, понеже нещо в нея ми въздействаше. Той сподели свои впечатления за човека, които картинката му навява; същото сторих и аз.

Така ми хрумна да покажа картинката на още хора – беше ми любопитно колко еднакви или различни неща ще долавят те в нея. Всички те бяха наясно, че ще мнението им ще се появи анонимно в Интернет.

Ако желаете, бихте могли и самите вие да се включите. Т.е. преди да прочетете мненията на другите, разгледайте картинката и някъде си напишете какво ви се струва, че виждате в нея. Написаното можете да пуснете като коментар тук.

Разбира се, можете и просто да видите мненията на останалите и без да се включвате.

Образът

Ето самата картинка. Точно под нея ще сложа и мненията, които получих.

Винсънт Лоу

Рисунката**

В очите

Следват мненията на респондентите. Понеже повечето са получени в течение на диалог, тук-таме с появяват мои реплики в сиво.

Отговор 1

(…)мъжът
момчето
зад суровия мъжки образ, който си е придал, не може да скрие нежната женска душа
изглежда фанатично решен на нещо, което винаги ме е карало да мислят, че тия хора не искат наистина науменото нещо, а се стремят към него така усилено поради вградена вътрешно щампа от някого – обикновено силно референтен човек
свързвам го с неизкоренен младежки идеализъм, един вид: „Абе ти още ми се праиш на много отворен, ама шти резна крилцата, не знаеш какво те чака“
:DDDD
и тука животът потрива доволно ръце
честно казано ми действа анти-възбуждащо
единственото нещо, което бих свързала с мисъл за секс в тази картинка, са ръцете на пича, дланите
като цяло не ми въздейства особено цялата конфигурация, защото аз всъщност май не обичам анимация
или поне не детска
персонажите винаги са ми изглеждали гротескно и съм се чудела защо ги правят така

Отговор 2

хммм
нищо конкретно не си мисля за този
много странно е нарисуван
и не мога да си представя нищо конкретно
прическата и дрехата нямат нищо общо
прилича ми на синдикален деятел в кремиковци
:)
(…)
Защо в кремиковци, защо синдикален? :)

ами изглежда като пролетарий
с тия дрехи
и с тия ръце
но е с много решително лице и поглед
а зад него нищо не се вижда
само прах
затова ми дойде наум кремиковци
дето им гледам комините от моя прозорец
:D
но нищо еротично, по-скоро тревожно
(…)ако още нещо ти хрумва…
и има нещо лидерско и покровителско в него, затова и синдикален лидер
:)

Отговор 3

Момче
Израстнало момче, в което се крие истински мъж
Чувствителен човек (начина , по който е сбръчкал вежди от болка или обърканост)
Обаче тоя балтон ме дразни, придава му мъжественост, но ми е някак си стар… По него започва да ми прилича на неистински човек, поне не от моето време, но ме връща в един роман, който четох преди години и то любовен (…) (как една жена попада в миналото и среща мъж, но възрастен за разлика от момчето, обаче тоя балтон ме отправя точно натам). Освен това ми прилича на манга-анимационен герой, които се бори за нещо…
Но това тъмно небе ме смущава, мразя тъмнината, дори нощем е по светло или поне по-ясно. Тая тъмнина е гадна,носи зло… или някакви подобни бая мога да си измисля… тъмни сили, мръсната околна среда в големите градове и прочие…
Косата е доста интересна, обичам такава прическа, но не на всекиму тича(подхожда), както биха казали някои. Обаче ми харесва как е разлюляна от вятъра, обичам и моята, когато е така. Има нещо вълнуващо в коса, която е смутена от вятъра,има свобода. Странно е обаче, че като съм навън не се заглеждам в косите на хората…

Отговори 4 и 5

значи на мен първата ми реакция беше джедай, някакъв монах от орден с кафяво расо от мистичните секти :D
майка ми първото нещо, което каза е, че й прилича на „Россия-Мать зовет“*, ако разбираш какво е това :)
да, разбирам :)
а нещо повече за самия човек? :)
знам ли – характер, намерения… каквото ти се струва че долавяш

майка ми каза свободен, волен, с високо мнение за себе си
за казвам: надменен, нахален, ignorant :)
ignorant – невеж или просто склонен да пренебрегва другите?
да, това второто, склонен да пренебрегва

Отговор 6

миии
готина е
цветовете сами малко мрачни, ама кво да се прави
и едната ръка малко не ме радва
ама като цяло ми харесва
а нещо повече за самия човек? :)
знам ли – характер, намерения… каквото ти се струва че долавяш

ами чуди се за нещо
:D
като характер
хммм
решителен заради острите вежди
и добър заради очите
но този експеримент ще има според мен по-голям ефект ако е снимка, а не рисунка и то манга :)

Отговор 7

Суров
Строг
Намръщен
Решава някакъв праблем / гони някаква задача
Може и да не е много силен физически
Общо взето лоши работи около него
Голяма част от усещанията ми са, заради фона и тоналността на картинката. Неутрален фон (ако може да има такъв), може би щеше да даде други резултати…

Отговор 8

На мен картинката ми напомня твърде много като тоналност и излъчване не мангата и анимациите, а онази фигурна на Матушка Рус, а отчасти и плаката „За Сталину, за родину“, но това е защото съм увреден от комунизма.
Иначе решителен поглед, вероятно преди важна битка, сражение или някакъв дуел.
Кой знае.
Леко свлечен ми се вижда, особено в долната част дрехата е провлачена, а не стегната, което е странно.
Ръцете определено не съответстват на големината на главата и нса развитието на торса и останалото тяло, сякаш са на възрастен човек, а не на момче – мъж.
Това е, което виждам.

Отговор 9

нищо не ми хрумва

Отговор 10

(…) сексът беше едно от първите неща, които (…) си помислих
(…) има нещо отблъскващо в очите
но иначе ми се струва изгубен, сам, търсещ, протягащ
сякаш е излязъл в буря, за да потърси някого, който се е изгубил
без самият търсещ да е много намерен, което всъщност ме кефи :))))
Подозирам че ми влияе separated от саундтрака на wolf’s rain, който ми върви в ушите в момента…
като слушам музиката и гледам картинката, имам чувството, че косите му ще се размърдат от вятъра
във въздуха около него мирише на прах, и предстояща дъждовна буря
и че във въздуха се носят песъчиники, коиото ще му се навират в очите

Отговор 11

студен е
отнесен, надменен, неприсъстващ
ако очите му не бяха толкова… каквито са, щеше да става за секс :D
плашещо е как си мисля за секс с нарисуван човек, нали?

Отговор 12

определено не е щастлив, но е доста борбен. не ми изглежда земен (по облеклото). времето е лошо, вали, духа… иначе пича… реклама за анимационен филм… между другото, сянката на врата му не отговаря много на сянката на лицето му, това е

Отговор 13

Несъгласен,
независим,
раздразнен,
подканящ,
самоуверен,
приканващ,
радикален,
убеден в правотата си,
магнетичен.

Отговор 14

Някой му е отнел нещо и той е безсилен да направи каквото и да е. С претенция да бъде независим, но не може да се справи сам – обърнал е гръб на мрачното си бъдеще и гледа към миналото си, но не вижда нищо хубаво. Стои и не знае накъде да поеме, объркан е. Кофти му е, че са го облекли в тези абсурдни дрехи, които ми пречат да си намери приятели защото всички бягат от него. Стои като вкаменен, но заради цвета на дрехите си прилича на засъхнало лайно. Прилича на статуя, лишен от емоции и без цел в живота. Сърдит е, че толкова много не му върви. Може би мисли как да сложи край на живота си.

Бележка

Някои от респондентите са склонни по-скоро да коментират картината като картина, не толкова човекът на нея, но след като бъдат помолени да се фокусират на усещанията си към човека, започват да говорят повече зе него.

В няколко мнения се говори за еротика в прав текст, но в два от тях това изглежда стана не съвсем естествено, понеже сам побутнах респондента в тази посока, затова после се старах да не повтарям това „побутване“ с останалите респонденти.

Интересно е също, че понякога хората могат да реагират с на пръв поглед неадекватни описания (символи), но когато бъдат попитани, разкодират описанията си на по-разбираем език, с което усещането за неадекватност изчезва.

Един респондент активно отказа да участва, а двама-трима отказаха пасивно (съгласиха се, но не дадоха мнение).

_____________________
* „Родина-Мать зовет!“ – „Родината-майка зове!“ – плакат за военната мобилизация в Съветския съюз от края на 1941 г. за Великата отечествена война (Втората световна война). Интересно, че двамата, които го споменават, са го запомнили като „Майка Русия“, а не като „Майка Родина“.
** Рисунката е от обложката на албум с музика от анимационния филм „Ergo Proxy“; Образът е на Винсент Лоу – един от централните персонажи.

4 thoughts on “Образ в очите

  1. 14. хм, добре, да се опитам и аз да дам нещо, като илюстрация…

    Тъмните тонове в рисунката, предимно минорното изражение на изобразения, плътните дрехи и вятърът, развихрящ косата му създават впечатлението за някаква тревожност – тревожността е външна и вътрешна, без уточнение за нейния произход… Дрехите са нетипични спрямо съвременната епоха, което прави далечна препратка в миналото. С каква цел, не става ясно. Чертите на лицето са доста изчистени и изразяват младостта му, в неговото напрежение липсва момент на сериозността, каквато би внушавала зрелостта. Може да се интерпретира като някакво младежко притеснение, което в същността си е маловажно. Липсва обаче и решеност. Т.е. напрежението все още е в един статичен момент, който не е преминал към действие.

    Дотук е чисто визуалният анализ.

    Иначе ми навява за някакъв тъмен момент от епохата на англиканския класицизъм, с лек готически привкус… Не знам защо си спомням и за Байрон, даже в по-голяма степен – Оскар Уайлд. :)

  2. На мен не ми въздейства. По-точно някак си ме тревожи – с естетическата си яловост. Смесица от графични клишета. (Това лице не е за този костюм.) А лицето – момиче или момче? Да разбира се, уязимостта на един иначе силен и решителен мъж може да бъде очарователна (вж. Давид на Микеланджело :-). Но мъж ли е това? Представям си горе-долу сюжета на анимационен филм с този персонаж и ми идва на ум, че уязвимостта тук не е физическа, а иде от предъвкването – до погнуса! – на стари-прастари схеми на „противоборство между доброто и злото“… И разбира се с достатъчно сълзливост, та да не би някой наистина да тръгне да руши установения ред.

    ***

    След като прочетох останалите коментари и бележката на Миро:

    Ами не може да се коментира човекът. Там е работата, че Човекът тук го няма! Това е по-скоро един Франкенщайн (макар и „доброкачествен“), съшит от графични, нравствени, та дори и еротични клишета!

Вашият коментар

