Простор | ***

Простор | ***

Простор
***

5 thoughts on “Простор | ***

  1. Няма игра на думи, освен фонетично. Простор като сиджимката, на която се ветреят прани гащи, е отлаголното съществително от глагола простирам. Простор като голямо празно място е просто съществително, сродно с думата пространство. И като така двата простора не са синоними, ами са омоними. Макар от друга страна, на едно по-дълбоко равнище, простирам (се) означава заемам (голямо) празно място. Малко нещо ми идва сложно като за игра. Но някой ден на някой скучен научен съвет воже и да се понапъна да я изиграя и на английски.
    :-)

  2. Намесвам се, за да ти кажа, че разсъжденията ти са леко неправилни.
    Да простор си е широко място, по конкретно необятната шир. А думата, за нещото на което си слагаш дрехите за сушене, се нарича простИр, понеже идва от корена на глагола простИрам. Има разлика между „простирам“ и „простирам се“. Мисля че си чувал за глаголи които имат частицата „се“ във себе си. Просто това са два различни глагола!

  3. Всъщност нямам нищо против „разсъжденията“ ми да са и повече от „малко“ неправилни :-)

    Всъщност изобщо не мисля, че има правилни и неправилни разсъждения тук, понеже основният компонент в цялата тази история за мен като автор е емоцията и асоциацията (в случая асоциацията дори идва от противоположност – „простор“ като мека тъга от теснотата).
    И пак – емоцията и асоциацията не се интересуват особено от това дали простор (като обширно пространство) и простор/простир* (като място за простиране и по-повърхностно в тази снимка) са точни омоними или просто близко звучащи думи.

    Веднъж, когато бях дете в първи-втори-трети клас, бях написал едно съчинение, в което бях нарекъл класната си стая „малка, но просторна“. Много хора ми се смяха тогава, но аз и днес държа на това си усещане :). Защото стаята беше на най-високото възможно място в сградата, гледаше над дърветата, над покривите на околните къщи: просторът беше само на едно стъкло разстояние. На едно завъртане на главата. На един удар на сърцето :) И значи този простор за мен всъщност е и в самата стая, ако ще и тя формално да е малка.

    На един порив за емоция, кратко избухване между невроните и една усмивка :)

    ______________
    * За протокола – наистина съм го чувал само като простор, но няма нищо лошо простир да е :)

Вашият коментар

